Etter- og videreutdanning for prester

Bispemøtet koordinerer etter- og videreutdanning på nasjonalt nivå for prester ansatt i bispedømmene. Her er en oversikt over hvilke kurs som er tilgjengelig å søke på denne høsten.

Etter- og videreutdanning for prester
Publisert 30. august 2024
Oppdatert 30.08.2024

Denne høsten lyses følgende kurs ut, med søknadsfrist til biskop den 15. september 2024.

1. Fordypning og fornyelse i prekenarbeidet med Det gamle testamentet (MF), 10 stp.
  2. Menighet i bevegelse (MF), 5 stp.
  3. PKU - pastoralklinisk utdanning (MF), 20 stp.
  4. Kirkelige praksiser, jøder og jødedom (TF) 10 stp. Kurslederkurs (kursinnhold er under arbeid).
  5. Sannhetskommisjoner, forsoning og helbredelser av minner (Sannhet og forsoning som teologi og praksis) (VID Tromsø), 10 stp. del II

Emnet «Kirkelige praksiser, jøder og jødedom»  responderer på anbefalinger i rapporten Den norske kirke i møte med jødedom og jøder og jødedom som ble lansert våren 2024. Emnet gjennomføres som et kurslederkurs. Det vil si at bispedømmene sender 2-3 som har søkt til dette kurset. Deltakerne utrustes så til å lede kurs lokalt, f.eks prostivis.

For mer informasjon se: www.kirken.no/evu