Global uke 2024 - Hva er et menneske verdt?

Markering for å belyse moderne slaveri og utnyttelse i Norge og globalt

Global uke 2024 - Hva er et menneske verdt?
Publisert 11. september 2024
Oppdatert 12.09.2024
Laget av Norges Kristne Råd

Det er et paradoks at vi tror på menneskets ukrenkelige verdi, samtidig som vi lever i en verden der prisen for å kjøpe og utnytte et menneske stuper. Global uke er en årlig markering for å belyse moderne slaveri og utnyttelse i Norge og globalt.

Hvorfor markere Global uke?

Det anslås at 50 millioner mennesker lever i slaveri. Vår tids slaver består av barn og voksne som utnyttes på det groveste til blant annet tvangsarbeid, prostitusjon og krigføring.  Slaveriarbeid er ikke bare en krenkelse av menneskeverdet og menneskerettighetene, men har katastrofale følger for klima og miljø. Kampen mot moderne slaveri er derfor også er en kamp mot klimakrisen.

Bevisstgjøring og kunnskapsheving om ulike utnyttelsesformer er viktig. Forskning viser at menigheter er en av de viktigste aktørene i kampen mot moderne slaveri. Din menighet kan gjøre en forskjell!

Global uke markeres nasjonalt 10.-17. november, men kan markeres når det passer best for menigheten. Inspirasjon og ressurser til hvordan menigheter kan markere Global uke finnes på Norges Kristne råd sine sider:  globaluke.no/

True Freedom 24 er en ressurs om moderne slaveri utviklet av Kirkenes verdensråd.

Illustrasjonsbilde