Diakoni og bærekraftsmål - hånd i hanske?

Opptak av webinar, torsdag 21. januar kl 09.00

• Alder
    voksne/familie
  • Starter
    21.01.2021 Kl. 09.00
  • Varighet
    60 minutter
    Kirkerådet
    18.09.2023
    04.09.2024

Presentasjoner vist i webinaret:

Bærekraftsmålene har blitt kalt «en språkforsterker for diakonien». De 17 globale målene omfatter mange tema som er sentrale innenfor Den norske kirkes diakoniforståelse, som vern av livet på jorda, fred og rettferdighet, og bærekraftige byer og lokalsamfunn.

I dette webinaret vil vi utforske bærekraftsmålene nærmere ut fra en diakonifaglig innfallsvinkel. Samtidig vil vi se nærmere på hvordan det kan se ut for kirken å samarbeide med kommunen om bærekraftsmålene, med praktisk erfaring fra Asker. Nye Asker kommune var den første kommunen i Norge som anvendte bærekraftsmålene som rammeverk, da de skulle utvikle ny kommuneplan for den sammenslåtte kommunen.

Vi spør:

• Er diakoni og bærekraftsmål som hånd i hanske?
    • Er det spenninger mellom de to?
    • Hva kan bærekraftsmåleneog samarbeid med kommunen tilføre diakonien?
    • Hva kan kirken tilføre kommunen og andre aktører?

I webinaret møter du:

• Stephanie Dietrich, som er professor i diakonivitenskap ved VID vitenskapelige høgskole. Hun jobber med bærekraftsmålene i undervisnings- og forskningssammenheng, i internasjonale nettverk og organisasjoner, og som Styreleder ved Digni.
    • Lene Conradi, ordfører i Asker, ordfører i Asker siden 2007. Hun er utdannet jurist, tilhører Holmen menighet og har arbeidet med bærekraftsmålene i mange år, både i Asker og internasjonalt gjennom sitt verv i UNLACA -United Nations Advisory Committee of Local Authorities.
    • John Grimsby, kirkesjef i Asker siden 2017. Han er utdannet teolog, og har blant annet ledet ulike diakonale virksomheter. Asker kirkelige fellesråd gav høringsuttalelse til kommuneplanen i Asker 2020-23- samfunnsdelen.
    • Sigrid Flaata og Guro Almås, Kirkerådet (webinarverter)