Kirken logo
Læringsplattformen

Felles digital læringsplattform for ansatte i Den norske kirke

• Publisert
    25.11.2022
  • Beskrivelse

I Læringsplattformen får alle ansatte tilgang til kurs i blant annet diakoni, barn og unge, kirkefag, digitale verktøy og mye mer. Ledere kan melde ansatte på kurs og følge opp de ansattes gjennomføring av kurs.

Den norske kirke skal være en lærende organisasjon. Det betyr at vi, som ansatte og kollegaer, stadig utvikler oss og vår kunnskap slik at kirken kan utføre sitt oppdrag og fortsatt være en aktiv samfunnsaktør i lokalsamfunn over hele landet. På læringsplattformen, kurs.kirken.no, skal alle ansatte få tilgang til kurs som gjør opplæring lettere tilgjengelig.

• Om produktet

Fordeler

Læringsplattformen samler alt av kurs og opplæring på ett sted. For å gjøre det enkelt og fleksibelt å ta ansvar for egen læring, er kurs tilgjengelig på både PC, mobil og nettbrett.

På læringsplattformen tilbys relevante og nyttige kurs for det daglige arbeidet til alle i Den norske kirke. Hele spennet fra kurs innen kirkefag og økumenikk til bruk av digitale verktøy, vil tilgjengeliggjøres. Læringsplattformen komplementerer andre former for læring, og skal ikke erstatte andre læringsarenaer.

Funksjonalitet

I læringsplattformen finner du som ansatt kurs og opplæring i kurskatalogen. Kurshistorikken viser hvilke kurs du har tatt og du kan ta kursene så mange ganger du måtte ønske. Ledere kan melde ansatte på kurs og ha oversikt over hvilke kurs ansatte har gjennomført. Dette gjør det enklere for ledere å tilby systematisk opplæring og kompetanseheving til ansatte.

Kursproduksjon

Kurskatalogen skal speile kompetansebehovene til kirken, og katalogen er i stadig utvikling. Kurs produseres gjennom Kirkerådets sekretariat. Meld gjerne inn forslag, ønsker og behov til brukerstøtten kurs@kirken.no.

• Tilgang til Læringsplattformen

Læringsplattformen får ansattdata fra ansatt- og organisasjonsregisteret (ANSORG). Kirkevergen er ansvarlig for at dataen om sine ansatte er riktige og oppdaterte. Ansatte kan redigere noe informasjon om seg selv.

For å komme i gang med Læringsplattformen er det viktig at kirkevergen har verifisert enhetens ansattdata, og deretter gir beskjed til kurs@kirken.no om at man ønsker at fellesrådet skal få tilgang til Læringsplattformen, og at ANSORG er gjennomgått og oppdatert.

Når dataen er overført vil alle ansatte få velkomstmelding fra Læringsplattformen, og ansatte kan ta i bruk Læringsplattformen umiddelbart.

Endringer som gjøres i ANSORG vil automatisk oppdateres i Læringsplattformen fortløpende.

• Brukerstøtte

Veiledning for ledere finner du her: Veileder for ledere i Læringsplattformen

Får du ikke logget på?

For å logge inn må du sette opp @kirken.no/@kyrkja.no-brukeren din med Microsoft Authenticator. Veiledning for nye @kirken.no/@kyrkja.no-brukere finner du her.

Veiledning for oppsett av Microsoft Athenticator finner du her.

Dersom du er innlogget med en annen bruker enn din @kirken.no/@kyrkja.no-bruker kan det være du må åpne nettleseren din i inkognitomodus.

Kontakt

Spørsmål om hvordan du kan bruke læringsplattformen kan du sende til kurs@kirken.no.

Produkteier har daglig oppfølgingsansvar for løsningen. Har du innspill eller ønsker om forbedringer? Ta kontakt med produkteier på kurs@kirken.no.

• Kompetanseutvikling

Kirken skal styrke sin posisjon i sivilsamfunnet som en levende og nærværende folkekirke. Samfunnet stiller stadig nye og endrede krav til kompetanse. Vi må være i utvikling for å løse kirkens oppgaver, både dagens og de som møter oss i fremtiden.

Læringsplattformen er en del av kompetansesatsingen i Den norske kirke. Vi skal fremme en læringskultur av høy kvalitet der det foregår kontinuerlige utviklingsprosesser, for å øke bevissthet rundt egen kompetanse og for muligheten til å videreutvikle denne.

• Kostnader

Læringsplattformen er en gratis fellesløsning for alle ansatte i Den norske kirke.