Tilgang til fellesløsninger for ansatte i Den norske kirke
Med din KirkeID kan du logge på mange av kirkens digitale fellesløsninger. Her kan du lese om hvordan du får en KirkeID og hvordan du logger på første gang. Les mer om tilgang til fellesløsninger på ressursbanken.no/digi
-
Publisert
14.05.2024 -
Oppdatert
07.11.2024
-
KirkeID
Alle ansatte i Den norske kirke har en KirkeID. Den ser slik ut: xx000@kirken.no eller xx000@kyrkja.no
For ansatte opprettes KirkeID-en i Ansatt- og organisasjonsregisteret (ANSORG).
Rådsmedlemmer og andre frivillige med ansattoppgaver kan få en KirkeID for å logge seg på fellesløsninger som for eksempel Kirka vår. KirkeID for for bruker som ikke skal registreres i ANSORG, opprettes i ID-web. ID-en bestilles i ID-web eller i henhold til bestillingsrutiner for den enkelte fellesløsning.
Hvis du ikke kjenner din KirkeID, må du ta kontakt med kirkevergen eller HR.
Før du kan ta i bruk din KirkeID, må du sette opp personlig passord og tofaktorautentisering med Microsoft Authenticator. Denne veilederen viser hvordan du går frem: Veileder for førstegangsoppsett av @kirken.no-bruker
-
Problemer med å logge inn?
Har du problemer med å gjennomføre førstegangspålogging, kan det skyldes at pc-en din automatisk logger deg inn med jobb-kontoen du bruker til vanlig. Da kan du bruke inkognitomodus. Trykk på de tre prikkene øverst til høyre i nettleseren og åpne et nytt vindu i «inkognitomodus» eller InPrivat-visning. Kopier adressen Mine pålogginger. Høyreklikk og velg åpne lenken i privat visning.
Har du problemer med innlogging også etter gjennomført førstegangspålogging kan det også skyldes at pc-en din automatisk logger deg inn med den Microsoft jobb-kontoen du bruker til vanlig. Bruk inkognitomodus eller prøve en annen nettleser enn du jobber i til vanlig, for eksempel Edge, Chrome, Firefox eller Opera. Skriv adresse til den fellesløsningen du vil inn i søkefeltet.
Har du fått ny telefon siden sist du logget på?Vi bruker appen MS Authenticator til identitetssjekk ved pålogging. Oppsett av brukerkontoer i denne appen følger telefonen din. Derfor må brukerkontoene i appen resettes, hvis du har byttet telefon siden forrige pålogging.
Kontakt Kirkepartner for å resette brukerkontoer i MS Authenticator.
-
Krav til passord og tips for å lage sterke passord
Lange og mer komplekse passord er vanskeligere å knekke, mens korte passord kan knekkes på sekunder. Derfor stilles det krav til passord i kirken.
Passordregler
- Passordet må bestå av minimum 14 tegn og inkludere små bokstaver, store bokstaver og tall
- Du kan bruke det samme passordet i inntil ett år
- Gamle passord kan ikke gjenbrukes
Slik lager du sterke passord som er enkle å huske
- Bruk en setning som passord. For eksempel fra Bibelen, en salme eller en tekst som betyr noe for deg.
- Fjern mellomrom og bruk stor bokstav i navn og substantiv.
- Bytt ut en eller flere av bokstavene i setningen med et tall (En «o» kan byttes med en null og «i» med «1».)
- Unngå bokstavene "æ, ø, å". Bruk heller "ae, oe, aa".
- Unngå komma, fordi noen påloggingsløsninger ikke godtar dette tegnet.
- Bruk samme utgangspunkt, men lag ulik avslutning av passordet i ulike løsninger. Da unngår du å bruke samme passord, samtidig som det blir lett å huske.
Eksempel (til inspirasjon):
Odus0mmetterlitenFugl_$
Odus0mmetterlitenFugl_+
Odus0mmetterlitenFugl_:)
Kontaktpersoner
Relaterte ressurser
-
Totrinnspålogging med Microsoft Authenticator: Hva og hvorfor?
Alle i Den norske kirke anbefales å bruke totrinnspålogging til digitale løsninger. Det betyr at du må kombinere noe du vet, passordet ditt, med noe du har - appen Microsoft Authenticator.
-
Kirkens lokale skrivebord
Kirkens lokale skrivebord er en felles arbeidsflate som samler kirkens ansatte. Løsningen gjør at ansatte trygt og enkelt får tilgang til flere av kirkens digitale fellesløsninger – både de vi har i dag, og de som kommer i fremtiden.
-
Teams og andre verktøy i Microsoft 365
På denne siden finner du lenker til korte kurs som viser hvordan du kan bruke Teams, Outlook, Word og de andre verktøyene i Microsoft 365 til å samarbeide mer effektivt og sikkert i hverdagen. Kursene ligger som e-læringskurs på Den norske kirkes læringsplattform, og via lenkene nedenfor kan du se kursene selv om du ikke har tilgang til læringsplattformen.
-
Hvordan legge til gjestebruker på kirkens Teams
Hvordan går du frem for å legge til brukere fra andre organisasjoner i kirkens Teams-rom? Og hva må den inviterte gjøre for å få tilgang? Her finner du veiledning.
-
ID-web
ID-web er Den norske kirkes felles identitets- og tilgangsstyringsløsning for administrasjon av brukere og rettigheter til flere av kirkens fellesløsninger.