Kirken logo
Referanser for Kirkens lokale skrivebord

Referanser for Kirkens lokale skrivebord

Hvordan opplever andre fellesråd arbeidshverdagen med Kirkens lokale skrivebord (KLS)? Les om erfaringene fra Horten og Alver.

  • Publisert
    19.08.2024
  • Oppdatert
    19.08.2024
  • Referanser

    Erfaringer fra Horten

    Jeg ønsket å koble Horten KF til KLS for å få en stabil og god dataplattform for våre ansatte.

    - Svein Kåre Johansen, kirkeverge

    Hvorfor gikk vi over til KLS? Min erfaring med Kirkens lokale skrivebord hos tidligere arbeidsgiver gjorde at jeg ønsket å koble Horten Kirkelige fellesråd til KLS for å få en stabil og god dataplattform for våre ansatte.
     
    Hvilke fordeler opplever du i arbeidshverdagen etter at du fikk Kirkens lokale skrivebord? Jeg opplever KLS som en veldig ryddig plattform for min daglige arbeidshverdag, og jeg opplever det som svært driftssikkert med lite eller ingen nedetid.
     
    Portrettbilde av Svein Kåre Johansen
    Svein Kåre Johansen, kirkeverge
    Horten kirkelige fellesråd med 26 ansatte på 1 kontorsted
    Horten KF har brukt KLS siden våren 2023
     

    Erfaringer fra Alver

    Tiden da mange vegret seg for å logge seg på det gamle skrivebordet og heller brukte andre løsninger, er forbi. Nå bruker vi moderne, sikre løsninger og føler at systemet jobber med oss, ikke mot oss.
     
    - John William Kay, rådgjevar Alver kyrkjelege fellesråd
     
    Hvorfor gikk vi over til KLS? Vi ønsket å forenkle og modernisere arbeidshverdagen for alle. Etter sammenslåingen var 2/3 av brukerne våre fremdeles på kommunal løsning, med kirkens system oppå. De opplevde ofte konflikter mellom de to oppsettene, særlig når det gjaldt utskrift og skanning. Alle meldte tilbake at eksternt skrivebord via VMWare kunne være tregt, og at det var uvant å arbeide på denne måten i staden for lokalt.
     
    Når vi fikk presentert KLS, var dette noe vi umiddelbart opplevde som mye mer moderne og fremtidsrettet. KLS ville minske frustrasjonen for brukerne i hverdagen, og redusere tiden vi måtte bruke internt på support og oppsett av nye maskiner. Kostnad spilte også en viktig rolle. Selv om Kirkerådet ikke lyktes med å fullfinansiere basisløsningen som man hadde håpet, er prisen for KLS likevel lavere. Vi betaler heller ikke for flere lisenser enn nødvendig, noe som vi kunne oppleve med maskiner på kommunal løsning.
     
    Hvilke fordeler opplever du i arbeidshverdagen etter at du fikk Kirkens lokale skrivebord? Fra du slår på PC’en har du en opplevelse av at den er klar med en gang. Det er ikke lenger noe lang påloggingstid til et eksternt skrivebord. Man merker også at PC’en blir holdt oppdatert med tanke på sikkerhets- og andre programvareoppdateringer. Single sign-on og overgangen til skybaserte løsninger gir en smidigere arbeidshverdag, med forbedret informasjonsflyt gjennom ulike løsninger. Utskrift og skanning på tvers av våre seks kontorlokasjoner er også mye mer brukervennlig enn før.
     
    Muligheten for å rulle inn mobil og nettbrett har også forenklet arbeidshverdagen mye. Mange av oss arbeider i flere kirkebygg i tillegg til å ha en fast kontorplass, og da er tilgang til informasjon på mobile enheter ekstra viktig. Også her opplever man at sikkerheten er godt ivaretatt, uten at det blir for inngripende for brukeren.
     
    Alt i alt har overgangen til Kirkens lokale skrivebord gjort arbeidsdagen enklere og mer trivelig for alle hos oss. Tiden da mange vegret seg for å logge seg på det gamle skrivebordet og heller brukte andre løsninger, er forbi. Nå bruker vi moderne, sikre løsninger og føler at systemet jobber med oss, ikke mot oss.
     
    Portrettbilde av John William Kay
    John William Kay, rådgjevar
    Alver kyrkjelege fellesråd, med 30 tilsette fordelt på 6 kontorsteder
    Alver KF har brukt KLS siden april 2023
     
     
  • Kontakt referansene

    Har du flere spørsmål om hvordan det er å bruke Kirkens lokale skrivebord? Ta kontakt med våre referanser i Horten KF og Alver KF