En uke for solidaritet med kristne i Palestina og Israel

Nå settes vår medmenneskelighet på prøve, sier Einar Tjelle, internasjonal direktør i Mellomkirkelig råd. Nesten daglig får vi henvendelser fra kristne trossøsken i Israel og Palestina som trygler oss om å be og arbeide sammen med dem for snarlig fred og rettferdighet.

En uke for solidaritet med kristne i Palestina og Israel
Publisert 20. august 2024
Oppdatert 04.09.2024

Vi er rystet over 7. oktober-terroren i Israel og den grusomme krigen i Gaza. De ufattelige lidelsene vanskelig å ta inn over seg. Konfliktens kompleksitet og frykten for å si noe som vanskeliggjør relasjoner og samtaler her hjemme, har ført til at mange tier. Men nå kreves det mot og tydelighet fra oss som kirkefolk. Vi kan ikke tie. Det er tid for å være medmennesker for alle som lider. Samtidig har vi som kirke et særlig ansvar for våre kristne trossøsken.

Forsvinner de kristne?

Flere kirker og kristne institusjoner på Gaza ligger i ruiner, og det er fare for at hele den kristne befolkningen der kan forsvinne. Et 2000 år gammelt kristent nærvær i Gaza kan ta slutt. I Israel og på Vestbredden er de kristne en svært utsatt gruppe, de utgjør nå kun om lag 1-2 % av befolkningen. Den siste tiden har det vært flere angrep på kristne helligdommer og trakassering av kristne. Kristne opplever å bli presset ut av Jerusalem, og kirkelederne i byen ber innstendig om støtte fra søsterkirker rundt om i verden. Livet på Vestbredden blir stadig mer uutholdelig. Mange unge som har mulighet, flytter til andre land. Situasjonen er kritisk.

Medansvar

Likevel er kirkene fortsatt til stede og de er trofaste mot sitt oppdrag, de feirer gudstjenester, døper barn, hjelper familier i nød og gir skolegang og helsehjelp. Men i økende grad er de avhengig av støtte fra sine søsterkirker. - Vi bærer et medansvar for bevare det kristne nærværet i landet hvor kirken ble grunnlagt, sier Einar Tjelle. Vi må lytte til kristne palestineres fortellinger om en brutal hverdag, men også fastholde deres kristne håp om at en dag skal også de få leve i fred og trygghet.

Kirkeuke

Kirkeuka for fred i Palestina og Israel, som i år arrangeres 15. – 22. september, er en anledning til å vise at kristne i Norge bryr seg.  Kirkeuka ble til etter initiativ fra kirkene i regionen, som gjennom Kirkens verdensråd,  bad sine søsterkirker verden over om å støtte deres kamp for en fredelig løsning på konflikten. Kirkeuka er en kirkeuke. Utgangspunktet er solidaritet og fellesskap innen det globale kirke­fellesskapet, og derfor hører gudstjenester og kristen bønn med i Kirkeuka.

Men solidariteten går videre ut til andre grupper, til jøder og muslimer. Kirkeuka støtter alle som fastholder internasjonal rett og respekten for menneskerettighetene i arbeidet for en rettferdig og fredelig løsning på konflikten. Derfor ber vi om fred og rettferdighet for alle som lider.

Forbønn

Internasjonal direktør oppfordrer menighetene i Den norske kirke til å be for kirkene i Israel og Palestina under gudstjenestens forbønn enten 15. eller 22. september. Forslag til bønner finnes i Ressursbanken.

Kirken i møte med krigen mellom Israel og Hamas - Ressursbanken, Den norske kirke

Økonomisk støtte

Kirkeuka er også en anledning til å gi et offer til Den norske kirkes søsterkirke, Den lutherske kirke i Jordan og det hellige land. Kirken som bare har om lag 2000 medlemmer, er med på å sikre det kristne nærværet gjennom sitt menighets­arbeid, skoler, diakoni og arbeid for ungdom og kvinners rettigheter. Dette arbeidet kan vi være med å støtte gjennom forbønn og økonomisk støtte.

Offer sendes til:

Den norske kirke, Kirkerådet, Postboks 799 Sentrum, 0106 Oslo

Kontonummer: 2801 45 98164. Ref.: Offer til ELCJHL. Koststed: 1203271, prosjekt 611.

Det er også mulig å ofre på Vipps 609350

Kirkens Nødhjelp er til stede på Gaza gjennom sine lokale partnere.  De yter livreddende hjelp til mennesker i den dypeste nød. Gjennom å støtte dette arbeidet er vi med på å redde liv.

Informasjon om hvordan en kan støtte Kirkens Nødhjelps arbeid:

Håp i en dråpe vann | Kirkens Nødhjelp (kirkensnodhjelp.no)