Kirke til stede i krigen

– Det er livsviktig, men også farlig arbeid som Kirkens Nødhjelp gjør på vegne av Den norske kirke og andre kirker i Norge, sier Einar Tjelle, internasjonal direktør i Den norske kirke. Kirkens Nødhjelp er til stede både på Gaza, i Ukraina og Sudan og mange flere land.

Kirke til stede i krigen
Publisert 5. september 2024
Oppdatert 05.09.2024

Nylig ble Kirkens Nødhjelps (KN) kontor i Kyiv utsatt for russiske missiler som ga store ødeleggelser. Heldigvis ble ingen ansatte skadet. De siste ukene er både skoler og sykehus truffet og mange døde. Kirkens Nødhjelp er i krigsområdene med livsviktig nødhjelp.

Midtøsten

I Gaza er det Kirkens Nødhjelp som pumper bort farlig drittvann, og hjelper til med rent vann, mat og hygienepakker. Sammen med Det lutherske verdensforbund, støtter de også Al Ahli, det anglikanske sykehuset i Gaza som har vært utsatt for mange israelske bombeangrep de siste månedene. De ansatte jobber under svært vanskelige forhold. Også Vestbredden er i økende grad utsatt, og KNs partnere jobber aktivt også der.

Brobyggerprisen

For sitt viktige humanitære og fredsskapende arbeid fikk Kirkens Nødhjelp Brobyggerprisen fra Norske kirkeakademier forrige måned. Dette skjedde under en økumenisk fredsgudstjeneste i Trefoldighetskirken under Arendalsuka.

Styreleder i Norske kirkeakademier, Knut Refsdal, sa blant annet dette om hvorfor Kirkens Nødhjelp fikk årets pris:

«Verden er i dag preget av stor økonomisk ulikhet mellom land, og disse forskjellene er økende. Ulikhet bidrar til økt ustabilitet, konflikt og polarisering. Klimakrisen rammer de fattigste landene hardest. Da er det et stort behov for en organisasjon som KN. KN er en stemme for stemmeløse, og peker igjen og igjen på at fattigdom er urettferdighet. For å skape bærekraftige endringer for mennesker som lever i fattigdom, arbeider Kirkens Nødhjelp med de grunnleggende årsakene til fattigdom og urettferdighet, og er opptatt av kjønnsrettferdighet både i et klima- og et bistandsperspektiv».

– Dette er en svært velfortjent pris, sier Einar Tjelle.

– I en urolig og krevende verden er det fantastisk å ha en så dyktig og engasjert organisasjon som omgjør nestekjærlighet, fred og rettferdighet til praktisk handling hver dag.

Menighetens forlengede arm

– Kirkens Nødhjelp er dypest sett menighetenes forlengede arm for internasjonal diakoni. Derfor vil jeg gjerne utfordre til både konkret forbønn i gudstjenesten for Kirkens Nødhjelps arbeidere, og særlig for de som jobber i felt. Videre er ofringer og givertjeneste viktig. For våre menigheter er særlig fasteaksjon og julaften sentrale. Dette betyr at KN kan være raskt på plass og fleksible når nye kriser oppstår. Men samarbeidet skjer gjennom hele året, også på andre viktige områder som klimarettferdighet og arbeid mot økonomisk urettferdighet. I Mellomkirkelig råd er det et løpende samarbeid hele tiden, og generalsekretær Dagfinn Høybråten er medlem av rådet, avslutter Tjelle.