
Skaperverkets kirkeårstid
Her presenteres ressurser som kan bidra til å fremme skapelsesteologiske og økologiske perspektiver i gudstjenestelivet.
-
Publisert
02.12.2025 -
Oppdatert
02.12.2025
-
Skaperverkets kirkeårstid
Kirkeåret er delt inn etter kirkens høytider som jul, påske, pinse, og årstider som adventstid, fastetid, åpenbaringstid og treenighetstid. Nå pågår det et arbeid internasjonalt og økumenisk for å etablere skaperverkets tid som en del av treenighetstiden. Selv om skaperverkets tid ikke er innført i Den norske kirke, ønsker Nemnd for gudstjenesteliv nå å presentere disse ressursene, som del av arbeidet med å fremme skapelsesteologiske og økologiske perspektiver i gudstjenestelivet.
I de økumeniske samtalene er Skaperverkets tid lagt til perioden 1. september til 4. oktober. Fokuset på denne tiden fortrenger ikke det å markere skaperverket andre tider på året, og skal heller ikke fortrenge viktige kirkelige markeringer i september (f.eks. konfirmasjoner). Bakgrunnen for at denne perioden er valgt, er at 1. september er starten av det ortodokse kirkeåret og 4. oktober er minnedag for Frans av Assisi.
I Den norske kirke feirer mange menigheter høsttakkefest akkurat i denne perioden. Noen steder er det også tradisjon for å markere friluftslivets dag eller «kom-deg-ut-dagen» tidlig høst. Den norske kirke har også en tekstrekke og Dagens bønn for skaperverkets dag.
- En tekst som tematiserer ulike sider ved det å markere skaperverkets tid.
- Ulike typer materiell som kan brukes for å markere skaperverkets kirkeårstid.
-
Refleksjon og aksjon
Refleksjon
Hva er skaperverket? Hva er natur? Hva er et menneske? Hvordan forstår vi relasjonene mellom mennesket og natur og skaperverk? Hva kan kirkens rolle være i relasjon til disse spørsmålene?
Hvordan vi svarer på disse spørsmålene preger våre valg av liturgiske tekster og hvordan vi gjennomfører andre aktiviteter eller tiltak i menigheten i skaperverkets kirkeårstid.
Det umulige forvalteransvaret
Med utgangspunkt i Første Mosebok er det tradisjon for å snakke om mennesket som forvalter av naturen (1. Mos 1, 26 og 28, samt 1. Mos 2,15). Dette forvalteransvaret har for mange kristne vært et insentiv til å ta vare på naturen. Samtidig har flere kritikere påpekt at det ligger implisitt i dette begrepet at mennesket står over naturen. Begrepet forvalteransvar kan derfor være problematisk, og det er grunner til å tone ned bruken av begrepet.
Urfolk som er blitt kolonialisert vet mye om hva det vil si å bli gjort til objekt for en overmakt som tiltar seg «forvalteransvar». Slik kan vi ikke forstå forholdet mellom mennesker eller vår relasjon til naturen. Vi henger sammen med hverandre på en måte som ikke bare handler om nærhet og kjærlighet, men eksistensiell avhengighet.
Mennesket er natur
Mennesket er natur. Vi er helt avhengig av skaperverket, av planter og dyr og luft og vann for å leve, og vi lever i en gjensidig avhengighet med hele naturen. Dette perspektivet løftes også frem i samiske urfolksammenhenger: Mennesket er natur og deler livsvilkår med alt det skapte.
Ved å erkjenne at vi er en del av naturen og skaperverket, ikke over naturen, tydeliggjøres både vår og naturens sårbarhet. Samtidig blir det også klart hvor vesentlig det er at vi respekterer og tar vare på naturen og skaperverket. Peter Halldorf uttrykker at «alt det skapte er vevd i ett stykke».[1]
Gud og naturen
Gud har skapt verden og alt som er i den, og Gud er nærværende i alt det skapte. Mennesket er skapt i Guds bilde og i inkarnasjonen åpenbarer Gud seg selv i det skapte.
Også naturen og skaperverket for øvrig vitner om Guds nærvær og vesen. At mennesket møter Gud i naturen er kjent fra bibelske tekster (f.eks. Job 12,7-10, Kol 1).
Naturens hellighet og ukrenkelighet er en viktig del av urfolks virkelighetsforståelse. Slik er det også i den samiske åndeligheten.
Forsoning
Paulus skriver til menigheten i Roma at alt det skapte sukker og stønner med lengsel etter å bli frigjort fra forgjengeligheten og få del i herligheten som Guds barn skal eie i evigheten (Rom 8,19-24). Paulus tegner et bilde av forsoningen som en helhetlig forsoning som inkluderer alt det skapte. Denne forsoningen har Jesus vist, og hele skaperverket (inkludert menneskene) lengter etter en slik helhet og herlighet.
Når mennesket hever seg over naturen og lever som om Gud ikke finnes der, er det uttrykk for synd. Når Kristus står frem som menneske og natur, viser Gud oss at det ikke er noe som skiller. Forsoning med Gud er, slik Jesus viste, å vende tilbake til Gud, oss selv og naturen – og å se den dype sammenhengen mellom skaperen og alt det skapte.
Aksjon
Å ta inn over seg at mennesker, natur og skaperverk henger sammen, preger forståelsen av hva et godt liv er. Hvordan kan og skal kirken jobbe med relasjonen til skaperverket?
I denne ressursen er det samlet noe materiell som menigheter og enkeltpersoner kan bruke for å markere skaperverkets kirkeårstid. I det følgende presenteres to perspektiver som kan være nyttige i arbeidet med disse praktiske ressursene.
Handling
I tillegg til arbeidet med gudstjenestens bønner, salmer og tekster, kjenner mange behov for at menigheten gjør mer enn å be og å jobbe med økt bevissthet om natur og skaperverk. Å gjøre noe konkret uttrykker handlekraft og bidrar til å gjøre en faktisk forskjell. Det er en dyp sammenheng mellom kontemplasjon og aksjon.
I denne sammenheng vil vi oppfordre til å vurdere hvordan konkrete handlinger og gudstjenestefeiring kan henge sammen. Aksjonshandlinger kan finne sted i forbindelse med en gudstjeneste eller i andre sammenhenger i menigheten. Det er viktig å tenke gjennom hvordan menigheten kan legge til rette for fellesskapshandlinger og samtidig inkludere ulike meninger og behov.
På denne ressurssiden er det derfor noen konkrete tips til hva menigheten og enkeltpersoner kan gjøre. Det finnes også mange andre forslag hos organisasjoner som arbeider med naturspørsmål.
Sorg
Mange mennesker bærer på en stor sorg over at naturen ødelegges, at artsmangfoldet trues og økosystemer brytes ned. En sorg over det som allerede er tapt og som ikke kan repareres, og at ødeleggelsene ikke tar slutt. Samtidig sørger mange over de menneskeskapte klimaendringene og den manglende viljen til å iverksette de nødvendige tiltakene.
Det utfordrende med denne sorgen er at tapene øker på mens man sørger. Det kan oppleves lammende. Denne sorgen må vi som kirke ta på alvor. Kirken må anerkjenne den, tåle den og gi rom for den, gjerne gjennom samtaler, forkynnelse, liturgier og bønner.
Å møte andre som kjenner på det samme kan være viktig for sorgprosessen. Som kirke kan vi invitere til fellesskap der sorgen kan komme til uttrykk, gjerne en form for sorggruppe eller samtaleforum.
Som kirke vil vi gjerne formidle håp til sørgende. Men i møte med den type sorg som beskrives her, er det viktig å være oppmerksomme på at velmente ord kan virke lettvinte og at invitasjoner til handling kan virke mot sin hensikt mens sorgen lammer. Dette gjelder særlig i møte med de sørgende som i årevis har kjempet en ensom kamp for natur, miljø og klima.
[1] Mer om bakgrunnen for uttalelsen finnes bak betalingsmur i denne artikkelen: Peter Halldorf VL 1.2.2025
-
Ressurser
Her finner du materiell som kan være til hjelp i markeringen av skaperverkets kirkeårstid.
https://seasonofcreation.org/resources/
1. Forslag til gudstjenester i skaperverkets kirkeårstid
(1. september – 4. oktober)
- Skaperverkets dag (har egen tekstrekke og Dagens bønn)
- Høsttakkefest (har egen tekstrekke og Dagens bønn)
Gudstjenester som er feiret og som det går an å hente inspirasjon fra:
- Messe for naturens verdighet (se ressurs på siden)
- Pilegrimsmesse
- Utegudstjeneste
- Økumenisk gudstjeneste
- Klimagudstjeneste
- Gudstjeneste på Frans av Assisis minnedag (4. oktober)
2. Bibeltekster
Det er mulig å bruke dagens tekster – kanskje kan de passe?
Tekstene for skaperverkets dag
- Rekke I
o 1 Mos 9,8-17
o 1 Tim 6,6-12
o Matt 10,29-31
- Rekke II
o 1 Mos 2,4-15
o Rom 8,19-23
o Mark 6,35-44
- Rekke III
o Salme 19,2-7
o Kol 1,15-20
o Mark 4,35-41
- Fortellingstekst
o 1 Mos 6,9-22; 7,17; 8,617; 9,8-17
Høsttakkefest
- Rekke I
o 5 Mos 26,1-11
o 1 Tess 5,15-24
o Luk 12,13-21
- Rekke II
o Salme 65,10-14
o Ef 5,15-20
o Luk 17,11-19
- Rekke III
o Salme 104,24-30
o Jak 1,17-18
o Luk 11,3
- Fortellingstekst
o 1 Kong 17,1-16
Andre aktuelle tekster
- Job 12,7-10
- Salme 8
- Salme 23
- Salme 96:1,2a, 11,12,13 + Salme 100:5
- Markus 11, 15- 19
- Salme 67
https://newcreationliturgies.org/seasonofcreation/#_idTextAnchor001
3. Bønner
Samlingsbønner
Himmelens og jordens skaper, vi takker for alt du er og alt du gir oss mens vi er på besøk her i din skapte verden. Ved Jesus har du plassert evangeliet midt i sentrum for den hellige sirkel. Her hører alt det skapte til. Du har vist oss hvordan vi kan leve våre liv i gavmildhet og medfølelse. Gi oss styrke til å leve sammen i respekt og forpliktelse så vi kan vokse i din ånd, for du er Gud, nå og i all evighet. Amen.
(fra Messe for naturens verdighet)
Jorden blør og vitner mot oss.
Vi har lukket våre ører
for din skapnings smertes-stønn.Frels oss, Herre! Gi oss dager
fylt av sang blant trær og fugler
i ditt lys ved livets brønn.Gud, vår Skaper! Vis oss veien
til din fremtid for vår jord.
Gjør oss frie! La oss leve
slik at skaperverkets lovsang
gjennom oss kan finne ord.(Fra Jorden blør og vitner mot oss av Svein Ellingsen)
Liturg Hellige Gud, her ved ditt alter går vi inn i rekken av pilegrimer
Alle og finner vårt hvilested
Liturg Skap i oss et nytt hjerte og en villig ånd,
bevar oss fra et liv som står stille og fri oss fra urett og ondskap.
Alle La din kjærlighet forme oss og alt som lever.
Liturg Ev mer om bakgrunnen for uttalelsen finnes bak betalingsmur i denne artikkelen: Peter Halldorf VL 1.2.2025 ). ige Gud, du som kjenner begynnelsen og enden, gi oss pilegrimens frihet:
Alle Frihet til å håpe og frihet til å elske.
Liturg Vi ber for Kristi barmhjertighets skyld.
Alle Amen
(Hentet fra pilegrimsgudstjenestene i Nidaros domkirke)
Forbønner
Jesus Kristus, du vår leder og Skaperens sønn. Vi vil leve slik du har lært oss. Vi vil følge dine bud. Våk over oss, tal til oss fra trærne, fra gresset og urtene, fra vinden og regnet som driver forbi, fra tordenen som kommer og går og fra det djupeste vann. Overalt er vi omgitt av skjønnhet. La oss alle vandre livet igjennom i glede og i skjønnhet. Amen.
Jesus Kristus, dån mijá lájddijiddje ja Sjivnnjediddje bárnne. Sihtap viessot navti gåktu mijájt la åhpadam. Sihtap duv buodájt tjuovvot. Gåtse mijá badjel, håla midjij muorajs, ráses ja urttasijs, biekkas ja rásjos mij vássá, ádjádálkes mij boahtá ja vas manná ja tjáhtjetjiegŋalis. Tjábbudahka l ållåsit mijá birra. Vájaldup iellema tjadá ávujn ja tjábbudagán. Amen.
Til lulesamisk ved Lars Theodor Kintel
Gode Gud,
du dype favn som omslutter alt som er og alt som lever,
som har sett sivilisasjoner vekkes og visne og våkne på ny.
Gjør oss i stand til å ta vare på hverandre.
Hjelp oss å verne skjønnheten, dyra, vannet, havet, skogene og lufta mot ødeleggelser.
Skap i oss bønn som blir handling, så vår grådighet forvandles til nestekjærlighet, så vi ved vår livsstil bidrar til at jordens ressurser fordeles rettferdig.
Du som elsker alt liv,
vi løfter vår bønn til deg:
Respons: Gud, skap i oss tro, håp og handling. Herre, hør vår bønn.
Jesus Kristus,
du var på jorden.
Du så himmelen og stjernene, strøk dine hender over barnets kinn, kornaks og trestammer. Vinden og bølgene var deg lydig. Du levde med de ville dyr i ørkenen. Du kjente til sult og smerte. Og du gledet deg over mangfoldet og jordens grøde.
Vær hos alle som flykter fra forfølgelse, krig, sult og klimaendringer.
Skap i oss bønn som blir handling, så vi gir generøst av vår tid og våre midler, så lidelse kan lindres og den økologiske krisen bli mindre enn vi frykter.
Du viste at livet er sterkere enn døden,
vi løfter vår bønn til deg:
Respons: Gud, skap i oss tro, håp og handling. Herre, hør vår bønn.
Hellige Ånd,
du liv i alt som lever,
du kraft i alt som gror,
du håp i all håpløshet,
gjør oss i stand til å høre din stemme.
Tal til verdens ledere.
Tenn håp i alles hjerter.
Skap i oss bønn som blir handling, så vi finner løsninger og frimodig kjemper for skaperverket, for jorden, vårt felles hjem.
Du som taler i våre hjerter,
vi løfter vår bønn til deg.
Respons: Gud, skap i oss tro, håp og handling. Herre, hør vår bønn.
(fra Klimamesse 2021)
Gode Gud, vi takker deg for jordens skjønnhet, for naturens rikdom og høstens grøde. Takk for mat og drikke, klær og sko og et sted å bo.
Du har vist oss din gode vilje for livet på jorden og skapt naturens og universets lover. Vi bekjenner at våre holdninger og handlinger har rokket ved jordens tålegrenser. Forbruk og klimautslipp fører til tørke og flom, til lidelse og død for mange mennesker og dyr. Ditt skaperverk er truet av vår grådighet.
Du vil framtid og håp. Tilgi oss våre feiltrinn og synder. Og skap i oss tro på at alt vi gjør i eller lar være å gjøre, betyr noe. Gi håp for denne verden og den kommende. Amen
2: Gode, treenige Gud, vi takker for høstens grøde. Din jord bærer mat nok for alle på jorden. Takk for den delen du vil vi skal ha.
Du ser, som vi, at jord, hav og atmosfære trues av overforbruk og klimagassutslipp. Omvend oss, så vi bruker penger, tid og evner slik at jorden blir til et bedre sted å være for mennesker, dyr og økosystemer. Så vi fortsatt, sammen med alle jordens folk, kan så og høste i håp, tro og kjærlighet. Kyrie Eleison. Amen
3: Allmektige, evige Gud, du som har skapt alt i himmel og på jord, og fyller skaperverket med lovsang. Sammen med trær og blomster, vann og fjell, fugler og dyr vil vi synge om din storhet. Sammen med din verdensvide kirke og alle folk vil vi takk for jordens grøde, for mat og vann.
Gi oss lyttende ører for klagesangen fra en såret jord, plaget og pint under vår grådighet og uforstand, vårt overforbruk og klimagassutslipp. Gi oss kraft og mot til å kjempe på livets side i forsakelse, tro og tjeneste, inntil du gjør alle ting nye ved Jesus Kristus, vår Herre. Amen
Disse tre bønnene er inspirert av Norsk Bønnebok og Norsk Salmebok (NoS) (Den siste bønnen er en kopi, bortsett fra ordene «vårt overforbruk og klimagassutslipp»)
L: La oss tenne lys og be for kirken, verden og alt det skapte.
ML 1: Vi tenner et lys og ber for vår jord, for himmelens fugler og havets fisker, for de store skoger og den minste tusenfryd. Vi ber også for oss mennesker, at vi ikke bryter ned skaperverket som vi er satt til å verne om og være medskapere på.
Lys tennes
A: Gud, skap i oss tro, håp og handling. Herre hør vår bønn
(Menighetssvar 7, Gudstjenesteboken for DNK, side 235)ML 2: Vi tenner et lys og ber for alle dem som lider på grunn av fattigdom og undertrykkelse. Hjelp oss til å tale for de stemmeløse, og til å fremme rettferd og forsoning i verden.
Lys tennes.
A: Gud, skap i oss tro, håp og handling. Herre hør vår bønn
ML 3: Vi tenner et lys og ber for kirken, våre egne menigheter og det verdensvide trosfellesskap. Hjelp oss til å fremme liv i fellesskap og kjærlighet og med respekt for alle menneskers verd.
Lys tennes.
A: Gud, skap i oss tro, håp og handling. Herre hør vår bønn
(utarbeidet av Sindre Eide og Estrid Hessellund 2005/2024)
Nattverdbønn
Denne bønnen er inspirert av bruken av Rom 8 og Salme 8 i nattverdbønner fra den anglikanske kirke:
Prefasjonsdialog
I sannhet verdig og rett er det å takke og prise deg, hellige Gud, du vårt lys og vår kilde. Fra begynnelsen av har du skapt alle ting, og den stille tonen av lovprisning klinger i hele din skapning. Du skapte oss mennesker i ditt bilde og ga oss ånd og stemme til å synge din pris. Derfor løfter vi våre røster sammen med englene og hele ditt skaperverk, og priser og tilber deg med jubel og sang.
Sanctus
Hvor herlig er dine henders verk, Gud. Som en mor samler sine barn om seg, omfavnet du oss som dine egne, og øste ut din kjærlighet også når vi vendte oss bort. Du reiste opp Jesus vår Frelser til å bli det levende brød, som gir verden liv. Han strakte ut sine hender på korset, for at jord og himmel skulle bli forsonet med deg. Send nå din Ånd, så disse gaver kan bli Kristi kropp og blod, som frigjør og forener alt det skapte med deg i herlighet.
Verba
Trosmysteriet
Himmelske Far, la din Ånd styrke oss og hele din jord. Sammen med alt det skapte sukker vi samstemt i lengsel etter at din vilje kan skje på jorden, slik som i himmelen. Fri ditt skaperverk fra tomhet og ødeleggelse. Forén oss med deg, som grenene med vintreet. For fra deg og ved deg og til deg er alle ting. Deg være ære i evighet.
Fadervår
Her finner du urfolksbønner fra Nord-Amerika på norsk, lulesamisk og engelsk
Bønner fra Church of England utviklet til:
4. Salmeforslag
- Norsk Salmebok
- 1 Herre Gud, ditt dyre navn og ære
- 240 Måne og sol
- 284 O, store Gud
- 287 Du er hellig, du er hel
- 290 Takk, gode Gud, for alle ting
- 295 Skaperens stemme, tekst på bokmål og sørsamisk av Anne-Grethe Leine Bientie
- 297 Syng for Herren, sol og måne
- 303 Du spenner ut stjerneteltet
- 304 Når heile verda syng mot Gud
- 324 Ikke en spurv til jorden
- 363 Tro ikke Gud er død
- 364 Så kom du da til sist
- 366 Nøden står ved våre dører
- 415 Alltid freidig når du går
- 521 Som vinden stryker mine kinn
- 576 Som spede barnet
- 713 Intet er vårt
- 717 Kjære Gud, når eg bed
- 718 Du ga oss perlen, den som heter jorden
- 719 Vår Far, vi må bekjenne
- 720 Alt som lever, alt som trues
- 723 Herre, rekk ut din allmektige hånd
- 724 Stjernene lyser fremdeles i mørket
- 725 Vern og beskytt meg
- 726 Menneske, du som har kunnskap
- 727 Lysenes Gud, kjærlighets kilde
- 728 Adam, kvar er du?
- 732 På veiene ute i verden
- 735 Gud, i en tid
- 737 Herre, du vandrer
- 738 Noen må våke
- 739 Nå øyner vi lyset av dagen
- 740 Et lite barn
- 766 Herre, din jord bærer mat nok for alle
- 787 Alt det minste som Gud skapte
- 899 Jeg tror på jordens forvandling
Sanger fra andre kilder
- Barn av regnbuen
- Tenk om verda var en ballong
- Kalla den Englamarken
- Gihto... lenke til nordsamisk, lulesamisk og norsk i vedlegg. Youtube.
5. Bekjennelser
Syndsbekjennelse
L: Gode, treenige Gud, jeg har syndet
L+A: mot deg,
min neste og Ditt skaperverk,
med tanker og ord,
med det jeg har gjort
og det jeg har latt være å gjøre.
Tilgi meg!
L: Det står skrevet: «Så høy som himmelen er over jorden, så veldig er Herrens miskunn over dem som frykter ham. Så langt som øst er fra vest, tar han syndene våre bort fra oss. «
L+A: Skap i meg
et rent hjerte, en sann tale
og kraft til nytt liv,
et liv som kan være med på
å forandre verden.
Amen.
Jáhkodåbdåstibme – Trosbekjennelse.
Vi tror på Guds kjærlighet, kroppsliggjort i personen Jesus, spredt gjennom kosmos ved Den hellige Ånd.
Jáhkkep Jubmela gieresvuohtaj, rubbmelattjan sjaddam Jesus Kristus ulmutja baktu, kosmosa tjadá háddjiduvvam Ájlis Vuojŋŋanisá baktu.
- Til lulesamisk ved Lars Theodor Kintel
Folkets trosbekjennelse
A: Vi tror på Gud som er kjærlighet,
som har skapt alle mennesker i sitt bilde
og gitt jorden i eie til alle folkeslag.
Vi tror på Jesus Kristus som kom for å helbrede oss
og fri oss fra all undertrykkelse.
Vi tror på Guds hellige ånd som arbeider
I og gjennom enhver som har hengitt seg til sannheten.
Vi tror på fellesskapet av de troende
som er kalt til å tjene alle mennesker.
Vi tror på Guds evne til å forvandle og fornye sitt skaperverk,
og oppfylle sine løfter om en ny himmel og en ny jord,
Hvor respekten for menneskets verd,
rettferdighet og fred har slått rot.
Amen.
(Det filippinske kirkerådet og IONA-fellesskapet. Syng håp1, s.158)
6. Aktivitetsforslag
Forbruk:
- Reparasjonsverksted, oppmuntre til lengebruk
- Redesignkurs
- Byttefest (klær, elektronikk, leker, barneklær)
Matsikkerhet, bevissthet rundt å dyrke i nærmiljøet
- Dyrke grønnsaker utenfor kirken/menighetshuset sammen med barn, unge, voksne, innvandrere, mennesker med demens, grupper i menigheten
- Servere mat som er dyrket utenfor kirken på menighetsarrangement
- Kjøkkenhagekurs, kompostkurs, konserveringskurs, økologisk dyrking, vekstskifte osv.
- Delta med egne arrangement på Øko-uka i september (årlig landsdekkende feiring av økologisk dyrking i Norge, kan være foredrag, kurs, matopplevelser, økomiddag, høsting)
Dugnader:
- Strandrydding eller rydde i parken, skogen, byen, bydelen, rundt kirken/menighetshuset
- Luke fremmede, invasive arter helst i juni (i samarbeid med kommune)
Formidling av kunnskap:
- Temakveld
- Filmvisning
- Paneldebatt
- Politikerduell
- Kirkeakademi
- Undervisning, kurs.
Innkjøp og forbruk i menigheten:
- Vedta i MR at man skal handle økologiske og/eller fairtrade varer når det er mulig.
- Vedta i MR at man handler brukt når det er mulig (for eksempel møbler, kontormøbler).
- Vedta i MR at man skal servere kjøttfrie/vegetar/vegan/økologiske/kortreiste/ureiste retter på (noen av) menighetens arrangement.
- Vedta i MR at menigheten ikke bruker engangsservise og -bestikk på egne arrangement
- Oppmuntre eksterne leietakere i menighetens lokaler til å ikke bruke engangsservise.
Transport:
- Sette opp sykkelstativ ved kirken
- Alltid opplyse om hvilke kollektivtilbud som er aktuelle for å komme seg til kirken (på steder der det er aktuelt).
- Vedta/utfordre til at man ikke reiser på stabsturer, korturer, menighetsturer til steder man må fly.
Klimasorg:
- Sorggruppe for klimasorg
- Samling og ritualisering for mennesker som kjenner på klimasorg
Festivaler og større arrangement
- Delta i Klimafestivalen §112 (årlig festival i januar)
- Lage egen festival sammen med andre organisasjoner i nærmiljøet
- Delta i Økouka i september (landsdekkende feiring av økologisk produksjon)
Aktivisme
- Delta i demonstrasjoner, aksjoner eller kampanjer, gjerne sammen med andre organisasjoner.
7. Refelksjonstekster
Bispemøtets hefte med oppfordring til refleksjon og handling i møte med klimakrisen
Pave Frans’ brev «Laudato Si» om omsorg for vårt felles hjem
Ancient Indian Proverb
You have noticed that everything an Indian does in a circle,
and that is because the Power of the World always works in circles,
and everything and everything tries to be round.In the old days all our power came to us from the sacred hoop
of the nation and so long as the hoop was unbroken the people
flourished. The flowering tree was the living center of the hoop,
and the circle of the four quarters nourished it. The east gave peace
and light, the south gave warmth, the west gave rain and the north
with its cold and mighty wind gave strength and endurance. This
knowledge came to us from the outer world with our religion.Everything the power of the world does is done in a circle.
The sky is round and I have heard that the earth is round like a ball
and so are all the stars. The wind, in its greatest power, whirls.
Birds make their nests in circles, for theirs is the same religion as ours.
The sun comes forth and goes down again in a circle. The moon
does the same and both are round. Even the seasons form a great
circle in their changing and always come back again to where they were.The life of a man is a circle from childhood to childhood, and so it is
in everything where power moves. Our teepees were round like the
nests of birds, and these were always set in a circle, the nation's hoop,
a nest of many nests, where the Great Spirit meant for us to hatch our children.- Black Elk, Holy Man of the Oglala Sioux 1863-1950
8. Inspirasjon fra andre kirker og menigheter
Inspirasjon og bibeltekster fra Church of England
Midnattsmesse for skaperverket, fra Church of England
Vedlegg 1: Dette gjør vi i Bragernes menighet
Vedlegg 2: Pite- og lulesamisk gudstjeneste
Vedlegg 3: Klimamesse med opptog
Vedlegg 4: Hustavle-gudstjeneste
Vedlegg 5: Messe for naturens verdighet
Kontaktpersoner
-
Gunnhild Nordgaard Hermstad Rådgiver gudstjenesteliv og liturgi, avdeling for kirke og samfunn Bispemøtet og Kirkerådet gh945@kirken.no Tlf: 97743568
Relaterte ressurser
-

Byggesteiner for grønn liturgi
Denne ressursen, utarbeidet av prest em. Elisabet Breen i 2022, byggesteiner for grønn liturgi til de ulike leddene i gudstjenesten.
-

Ekstremvær og gudstjenesteressurser
I forbindelse med ekstremværet Hans i 2023, ble det utviklet gudstjenesteressurser for alle som på ulike måter var direkte berørt (de som mistet hus og hjem, jord og næringsvirksomhet, nødetater og frivillige i lokalsamfunnet). På denne siden finner du ressursene som ble utarbeidet den gangen og som gjerne kan tilpasses og brukes i andre situasjoner.