
Stillingstitler innen kirkelig undervisning
Kirkerådet og Hovedorganisasjonen KA anbefaler å bruke de tre stillingstitlene innenfor kirkelig undervisning som det vises til i KAs tariff.
-
Alder
voksne/familie -
Publisert
03.07.2025 -
Oppdatert
03.07.2025
-
Stillingstitler kirkelig undervisning
Historisk bakgrunn
I 1969 ble lov om katekettjenesten vedtatt, og kateketstillingene ble innført i Den norske kirke. Kateketen er vigslet, har egen tjenesteordning og dermed en egen lederrolle når det gjelder undervisning i menigheten. Både før og parallelt med dette har menigheter på innsamlede midler ansatt medarbeidere med ansvar innenfor kirkelig undervisning, barn og unge. Disse har hatt forskjellige stillingstitler som for eksempel barne- og ungdomsarbeider, dåpsopplærer, menighetspedagog, mm.
Da trosopplæringsreformen ble innført og alle menigheter etter hvert fikk midler til stillinger, var det vanlig å bruke stillingstitler som inneholdt begrepet trosopplæring i ulike varianter. I tarifforhandlingene i 2014 justerte KA og arbeidstakerorganisasjonene justeringer/innstramminger i stillingskodene innenfor undervisningsstillingene. For menighetspedagog ble det stilt krav om 30 studiepoeng innenfor hhv. pedagogikk og teologi. I Hovedtariffavtalen har det etter dette vært stillingskodene kateket, menighetspedagog og menighetsarbeider som har vært alternativene innenfor kirkelig undervisning. Kirkemøtet 2015 behandlet en sak om undervisningstjenesten i Den norske kirke (KM 07/15) og i det første vedtaket står følgende:
Kirkemøtet legger til grunn at den etablerte stillingsstrukturen for kirkelige undervisningsstillinger med kateket, menighetspedagog og menighetsarbeider ivaretar tilstrekkelig rammeverk og fleksibilitet for arbeidstakere og arbeidsgivere.
Ny plan for kirkelig undervisning og læring (2024)
I april 2024 vedtok Kirkemøtet Plan for kirkelig undervisning og læring- Overordnet del (KM 6/24). Planen legger vekt på livslang læring for døpte og interesserte i alle aldere, og skal gi retning for arbeid med lokale planer fremover. Begrepet trosopplæring vil fra Kirkerådets side fases ut, siden mange assosierer begrepet til en avgrenset undervisning for barn og unge mellom 0-18 år.
Felles anbefaling om bruk av stillingstitler
Kirkemøtevedtakene og arbeidet med ny plan for kirkelig undervisning og læring gir tydelige føringer for at ønskede stillingstitler er kateket, menighetspedagog og menighetsarbeider. De to første titlene gir en tydelig pekepinn på innholdet i og kompetansekravet til stillingene, mens menighetsarbeider er en mer åpen tittel, og kan brukes til personer med en annen, eller videre oppgaveportefølje. Disse samsvarer med gjeldende rammevilkår som planverk for undervisningsfeltet og Hovedtariffavtalen, og Kirkerådet og Hovedorganisasjonen KA anbefaler derfor at ansatte i Den norske kirkes undervisningstjeneste i størst mulig grad får en av de tre stillingstitlene.
Selv om disse tre er de anbefalte stillingskodene/-titlene fra Kirkerådet og KAs side, står arbeidsgiverne fritt til å bruke andre titler der det vurderes hensiktsmessig. Det kan være aktuelt for eksempel der de konkrete oppgavene eller fokuset i stillingen tilsier det, eller der flere ulike mindre stillinger slås sammen.
Nærmere beskrivelse av stillingenes kvalifikasjonskrav og innhold
Kateket (jf. § 4, Tjenesteordning med kvalifikasjonskrav for kateketer, oppdatert 10.02.2022):
Kvalifikasjonskrav:
Som kateket kan tilsettes person som:
1. har relevant mastergrad eller tilsvarende, samt (i eller utenfor graden):
a. 80 studiepoeng teologiske fag,
b. 30 studiepoeng allmenn pedagogikk,
c. 30 studiepoeng innenfor fagområdene pedagogikk, formidlingsfag eller praktiskteologiske fag og
d. 30 studiepoeng praktisk-teologisk utdanning relevant for tjenesten som kateket, og med veiledet praksis. eller
2. tidligere er vigslet til kateket eller var kvalifisert til vigsling på det tidspunkt utdanningen var fullført.
Dersom det ikke melder seg søkere som oppfyller kvalifikasjonskravene til kateket, kan bispedømmerådet for stillinger der rådet yter tilskudd, godkjenne at stillingen midlertidig omgjøres til annen stilling innen kirkelig undervisning. Et vilkår for videre tilskudd er at arbeidsforholdene tilrettelegges slik at den tilsatte gis anledning til videreutdanning for å kvalifisere seg for vigsling.
Vigsling:
Kateketen vigsles til tjeneste og innsettes etter forordnet liturgi. Formaningen og løftet i vigslingsliturgien er bestemmende for kateketens tjeneste og livsførsel.
Menighetspedagog (jf. HTA kapittel 4 pkt. 4.6)
Kvalifikasjonskrav:
Som menighetspedagog kan tilsettes person som:
1. har relevant bachelorgrad eller tilsvarende, samt (i eller utenfor graden):
a. 30 studiepoeng kristendomsfag/teologiske fag,
b. 30 studiepoeng pedagogikk,
Menighetsarbeider
Kvalifikasjonskrav:
Til menighetsarbeider kan tilsettes person uten spesifikk formalkompetanse.
Kontaktpersoner
-
Caroline Vesterberg Seniorrådgiver undervisning og læring, avdeling for kirkefag Bispemøtet og Kirkerådet cv888@kirken.no Tlf: 41 02 60 82
Relaterte ressurser
-
Plan for kirkelig undervisning og læring - overordnet del
Her finner du overordnet del for plan for kirkelig undervisning og læring, vedtatt på Kirkemøtet 2024 (KM 6/24). I denne ressursen finner du planteksten både i PDF-utgave og inndelt i kapitler. Det er også laget ressurssider til hvert kapittel.
-
Prismet
Religionspedagogisk tidsskrift
-
Stadig bedre
Stadig bedre – en hjelp til evaluering av tiltak innen diakoni og trosopplæring. Dette er en metodikk for evaluering og kvalitetsutvikling av arbeidet i menigheten.
-
Eventyrlandet
Samtaleopplegg for voksne og barn om nett og spill
-
Trosopplæringsutvalgets rapport
Trosopplæringsutvalget lanserte sin rapport "Helhet, integrering og sammenheng i kirkelig undervisning og læring" tirsdag 4. januar. Se opptak av lanseringsmøtet og les rapporten her.