To verktøy blir til ett – snart finner du alle planer på ett sted!

Verktøyet Kirka vår samler menighetens planer og aktiviteter på ett sted og gjør det mulig å se disse i sammenheng. Fra 2025 skal også aktiviteter i planverktøy for trosopplæring planlegges og rapporteres i Kirka vår. Denne overgangen vil bidra til en mer helhetlig tenkning rundt arbeidet lokalt, og på sikt virke arbeidsbesparende for menighetene og være med å redusere kostnader på nasjonalt nivå.

To verktøy blir til ett – snart finner du alle planer på ett sted!
Publisert 21. august 2024
Oppdatert 21.08.2024

Kirkemøtet vedtok i 2021 å innføre helhetlig menighetsplan, som siden har fått navnet «Kirka vår – samlet plan for arbeidet i soknet». Siden 2021 har Kirkerådet og bispedømmerådene fulgt opp dette med kurs og veiledning for at menighetene skal ta Kirka vår i bruk. Over 5000 ansatte og rådsmedlemmer har skaffet seg brukertilgang til Kirka vår, og 35 % av menighetene har begynt å skrive inn i verktøyet. I denne lenken kan du lese mer om Kirka vår og finne kurs og veiledninger.

Kirkemøtet 2024 vedtok i KM 6/24 Plan for kirkelig undervisning og læring. Denne erstatter plan for trosopplæring “Gud gir, vi deler”. I den nye planen står det:

«I 2023 ble «Kirka vår – samlet plan for arbeidet i soknet» lansert. «Kirka vår» er et strategisk verktøy som samler planarbeid for hele menigheten, inkludert undervisning og læring, diakoni, misjon, kirkemusikk, gudstjenesteliv og annet arbeid. (…) Verktøyet «Kirka vår» samler menighetens aktiviteter på ett sted og gjør det mulig å se disse i sammenheng.»

Med dette skal altså ikke menigheter lenger lage egen trosopplæringsplan. I implementering av ny plan for kirkelig undervisning og læring vil det legges vekt på hvordan aktivitetene i denne vil inngå i Kirka vår.

Kirkemøtet 2024 vedtok også KM 13/24 Tilskuddsforvaltning i Den norske kirke. Vedtaket legger til rette for helhetlig forvaltning av tilskudd til kirkelig undervisning, diakoni, kirkemusikk og det som tidligere var kjent som trosopplæring. I høring knyttet til tilskuddsforvaltningen støttet et stort flertall av høringsinstansene at Kirka vår brukes i forbindelse med tilskuddsforvaltningen, i stedet for å rapportere inn aktiviteter i et annet verktøy.

Trosopplæringstiltak for 2024 rapporteres i trosopplæringsverktøyet frem til fristen i januar. Deretter stenges dette verktøyet for redigering, og 2025 planlegges og rapporteres i Kirka vår.

I Kirka vår blir trosopplæringstiltak kalt undervisningsaktiviteter. Aktivitetene ligger allerede i Kirka vår, men redigering av disse åpnes når trosopplæringsverktøyet stenges. Tiltak i planer opprettet for 2025 i trosopplæringsverktøyet vil også bli tilgjengelig i Kirka vår. Tekst som ligger i trosopplæringsverktøyet, blant annet tekster om «sentrale dimensjoner», flyttes automatisk over til «Kirka vår» og blir tilgjengelig der.

Samtidig med overgangen fra trosopplæringsverktøyet til Kirka vår vil rapporteringen på undervisningsfeltet forenkles. Fra 1.1.2025 gjøres deler av rapporteringen frivillig. Fra 1.1.2026 vil det komme ytterligere forenklinger. Detaljene i dette vil det komme informasjon om senere.