Om universell utforming

Illustrasjon: VON design

Om universell utforming

E-kurs, ressurser, tips mm.

Forskjellige
    01.01.2024
    10.09.2024

Hva er universell utforming?

Universell utforming betyr å planlegge produkter, omgivelser, programmer og tjenester slik at de kan brukes av så mange mennesker som mulig på en likeverdig måte. Målet er at alle mennesker uavhengig av funksjonsevne kan delta i samfunnet og å motvirke diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne.

Universell utforming handler om den fysiske utformingen, som trinnfri ankomst, teksting av filmer og ledelinjer for synshemmede. Men universell utforming handler også om pedagogikk, kultur på en arbeidsplass og holdninger, for å nevne noe.

I denne ressursen finner du mer informasjon om hva universell utforming innebærer og tips til hvordan du kan bidra til å fremme universell utformede løsninger.

Ta gjerne kontakt om du savner noe, ved spørsmål eller behov for veiledning!

• Hvordan komme i gang?

"Den norske kirke skal være en kirke av alle og for alle" (KM 23/07). Hvordan kan du og din menighet jobbe med å realisere dette?

Bygg kompetanse

Arranger et kurs/temamøte for ansatte, frivillige, menighetsråd og interesserte. Inviter noen som har kompetanse om dette, f.eks. en representant fra det kommunale rådet for funksjonshemmede (som alle kommuner er forpliktet til å ha) eller fra en interesseorganisasjon.

Ingenting om oss uten oss

Sørg for at personer med egne erfaringer er representert og kan delta.

Tilgjengelig arrangement

Tenk på tilgjengelighet allerede under planleggingen av kurset. Se veileder "Universell utforming av møter og arrangement" under.

Et slikt kurs bør inneholde følgende tema:

• Begrepsavklaringer
    • Funksjonshemmedes rettigheter/CRPD
    • Hva er diskriminering på grunn av funksjonsnedsettelse?
    • Hva er funksjonshemmende barrierer? Hva er fysiske barrierer og hva er ikke-fysiske barrierer?
    • Hvilke barrierer kan man møte hos oss (i byggene, i gudstjenesten, i undervisningen osv.)?
    • Hva kan vi gjøre for å fjerne barrierer? Se under for inspirasjon om konkrete tiltak.

E-læringskurs

Du/dere kan også ta et e-læringskurs, se fanen under.

Lag en beskrivelse av kirkens tilgjengelighet

Se veileder "Hvordan beskrive tilgjengeligheten av kirken" under Relaterte ressurser.

• E-læringskurs

På Læringsplattformen for ansatte i Den norske kirke finner du et kurs om universell utforming.

Kurset gir en innføring i hva universell utforming betyr og inspirasjon til å jobbe med universell utforming lokalt.

Se introfilmen:

(En synstolket versjon av filmen finner du i starten av kurset del 1, se lenken under.)

Kurset kan med fordel tas sammen med kollegaer eller frivillige.

Kurset består av to deler. Del 1 går inn på to sentrale begrep: Funksjonsnedsettelse og funksjonshemming. Del 2 handler om forståelsen av universell utforming og viser noen eksempler på at små grep kan gjøre en stor forskjell. Kurset avsluttes med en samtale om hva dere vil starte med for å fjerne barrierer lokalt.

Mer informasjon om kurset, læringsmål, organisering, forberedelser, tilgjengelighet mm. finner du i kurset.

Lenke til kurset "Universell utforming, del 1" for deg som er ansatt i fellesråd i Den norske kirke

Lenke til kurset "Universell utforming, del 2" for deg som er ansatt i fellesråd i Den norske kirke

Lenke til kurset "Universell utforming, del 1" for deg som er ansatt i rettssubjektet Den norske kirke

Lenke til kurset "Universell utforming, del 2" for deg som er ansatt i rettssubjektet Den norske kirke

For mer informasjon om læringsplattformen se Læringsplattformen - Ressursbanken, Den norske kirke (kirken.no)

Ressurser til kurset

Her finner du dokumenter og lenker til ressurser som er nevnt i kurset.

Ja-nei-liste.pdf (Dokument til utdeling til kursdeltakerne i slutten av del 1)

Dette er ressursene det henvises til i forbindelse med eksemplene i slutten av del 2, disse ligger også direkte i kurset:

Informasjon om tilgjengelighet på menighetens nettsider - Ressursbanken, Den norske kirke (kirken.no)

Universell utforming og tilrettelegging av gudstjenesten - Ressursbanken, Den norske kirke (kirken.no)

Funksjonshemmingsteologi - Ressursbanken, Den norske kirke (kirken.no)

.

• Filmer, eksempler og veiledere

Her finner du en veileder for universell utforming av kirker og kirkesteder.

På siden uufilm.no finner du mange interessante filmer om universell utforming. Du kan sortere etter følgende tema:

• syn
    • hørsel
    • demens
    • mobilitet
    • UU personlig
    • allergi

Du finner også en film om universell utforming i Time kyrkja (under UU personlig og mobilitet).

Riksantikvarens eksempler om universell utforming: Universell utforming - Riksantikvarens Eksempelsamling (ra.no)

Inkluderingsveilederen er spesiell interessant for deg som jobber med aktiviteter for barn og unge. Inkluderingsveilederen handler om en barrierefri fritid og er utarbeidet av Unge funksjonshemmede.

• Litteratur

Universell utforming og samfunnsdeltakelse (2020)

av Inger Marie Lid, professor ved VID vitenskapelige høgskole

Fagbok som drøfter forutsetningene for samfunnsdeltakelse på ulike arenaer. Universell utforming er demokratisk viktig og forankret i menneskerettighetene gjennom CRPD. Boken gir teoretiske og etiske perspektiv på universell utforming og konkretiserer hva strategien kan bety på ulike samfunnsområder.

Kjøp boken her: cappelendamm.no

Gudstjeneste for alle. Byggeklosser for en papirløs gudstjeneste (2022)

av Rune Rasmussen

En praksisbok med liturgiske byggeklosser for en gudstjeneste som vektlegger muligheter for deltakelse gjennom metoden "call and respons".

Gudstjeneste for alle - IKO