Utredning Den norske kirke og jødedom

Den norske kirke har fått laget en svært grundig og omfattende utredning kalt "Den norske kirke i møte med jødedom og jøder". Tre års arbeid har resultert i en dyptpløyende og viktig rapport du kan laste ned her.

Utredning Den norske kirke og jødedom
  • Alder
    voksne/familie
    Kirkerådet
    17.09.2024
    17.09.2024
  • Bakgrunn

Utvalget har jobbet på oppdrag fra Mellomkirkelig råd og Bispemøtet. I mandatet ba de om en utredning om Den norske kirkes relasjon til jødedom og jøder, herunder

• kirkens selvforståelse i møte med jødedom,
    • forståelser av det jødiske folk, landet og Israel,
    • missiologiske spørsmål,
    • kirken og antisemittisme,
    • kristensionisme og kristnes støtte til sionisme.

Utvalget har drøftet de viktigste nåtidige spørsmålene knyttet til hvert av de angitte temaområdene. Det foreslås konkrete anbefalinger, tiltak eller andre oppfølginger for Den norske kirke.

Utredningen ble presentert og overlevert i Kirkens hus 5. april 2024. Her kom utvalget med flere anbefalinger til Bispemøtet og Mellomkirkelig råd.

• Utredningen

Utredningen kan du laste ned her

Utredningen kan også bestilles i bokform. Den er på 310 sider og koster 440 kroner. Dette inkluderer forsendelse i posten (135 kr til en adresse i Norge).

Bok kan bestilles direkte fra seniorrådgiver Steinar Ims på si379@kirken.no, telefon 41 62 43 68

Les mer om mandatet for utvalget og arbeidet med utredningen

• English version

Parts of the report have been translated; foreword, introduction, chapter summaries, conclusions, redommendations and mandate for the comittee and list of committee members.

It is possible to order the full report as a book, but so far only in Norwegian. This can be done by contacting Steinar Ims, si379@kirken.no

We plan on producing a book with the English text so far, and hopefully we will translate the full report. If so, it can be found here, either for downloading or to order.

The mandate for this report is here