Tre grep for sikker bruk av sosiale medier

En påminnelse om de viktigste rådene for sikker bruk av sosiale medie-kanaler i kirken – det tar deg kun noen minutter!

Publisert 4. september 2024
Oppdatert 04.09.2024
Laget av Kirkerådet

Sosiale medier gjør det mulig for kirken å skape digitale fellesskap. Tjenestene øker likevel sårbarheter for brukeren, brukerens venner/følgere og kirken selv. Derfor er det viktig å ha på plass noen informasjonssikkerhets- og personvernsrutiner for både kirkens offisielle kanaler og personlige profiler som administrerer kirkens kanaler.

Her er de tre viktigste tingene å ha på plass for sikrere bruk av tjenester som Facebook, YouTube, TikTok og Instagram.

1.  Aktiver totrinnsbekreftelse

Hva: Aktiver tofaktorbekreftelse (tofaktorautentisering) der det er mulig. Det er gratis, og du får beskjed om noen prøver å komme seg inn på kontoen din.

Hvorfor: Å aktivere dette gjør det vanskeligere for andre å ta seg inn på og misbruke din/menighetens profil, selv om noen skulle kjenne passordet ditt. Dette fungerer på nesten samme måte som når du logger inn i nettbanken med BankID, med at du i stedet bruker en engangskode du mottar på SMS eller ved hjelp av installert telefon app (avhengig av tjenesten).

Hvordan: Finn oversikt over hvordan aktivere totrinnsbekreftelse for en rekke tjenester på nettvett.no. Her finner du steg-for-steg fremgangsmåte for Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter/X, Google/Gmail/Youtube med mer. Ofte er det mulig å velge å bruke Microsoft Authenticator eller Google Authenticator til pålogging. Dette er en app i mobiltelefonen som du kan bruke til mange forskjellige onlinetjenester.

2.  Sørg for at flere enn deg har tilgang

Hva: Har dere en Facebook-side eller gruppe for menigheten? Sørg for at flere enn deg har administratorrettigheter.

Hvorfor: Skulle du miste tilgang til siden/profilen, vil en kollega fortsatt likevel ha tilgang. Personen vil kunne hjelpe deg inn igjen eller fortsatt ha mulighet til å publisere innhold selv om du ikke kan det. Dette kan være særlig nyttig dersom en av administratorene blir hacket eller ikke er mulig å kontakte.

Hvordan: Gi tre personer tilgang til siden/gruppen med administratorrettigheter. Finn fremgangsmåte for Facebook her.

3.  Vær bevisst på hvordan du bruker sosiale medier

Hva: Ha kontroll på at info/bilder brukes med samtykke/tillatelse, unngå å behandle sensitive personopplysninger i sosiale medier og ikke bruk Messenger eller sosiale medie-innbokser til sjelesorg/fortrolige samtaler.

Hvorfor: Det er ikke lov til å bruke innhold du ikke har rettigheter til, og sosiale mediene er ikke sikre kanaler der du kan behandle sensitive personopplysninger. Du bør derfor være forsiktig med hva du deler og hvilke samtaler du har på sosiale medier.

Hvordan: Snakk om bruken av sosiale medier i deres stab/redaksjonsgruppe. Bruk gjerne punktene fra denne siden som sjekkliste.