Familiegudstjeneste

Denne ressursen er en hjelp til forberedelsene til gudstjenester tilrettelagt særlig for barn. Ressursen er først og fremst en hjelp til å ta valg, ikke et ferdig oppsett til en gudstjeneste. Den kan derfor også være nyttig f.eks. i planleggingen av andre gudstjenester enn hovedgudstjeneste, f.eks. barnehage eller skole.

17.09.2024
    17.09.2024
  • Hva må jeg tenke på?

Når menighetenes hovedgudstjeneste skal legges til rette for barn i ulike aldre, kan det være mange hensyn å ta. Noen menigheter har lokale grunnordninger for familiegudstjeneste / familiemesse / gudstjeneste for små og store. Andre feirer slike gudstjenester så sjelden at det ikke er vedtatt en egen ordning for dette i menigheten.

Denne ressursen tar utgangspunkt i Ordning for hovedgudstjeneste i Den norske kirke.

Her er tre sider som minner om viktige ting å tenke gjennom i arbeidet av gudstjenester for små og store

Ressursbanken har flere andre tips til spesielle gudstjenester tilrettelagt for barn. Noen av disse finner du en henvisning til nederst på siden. Det er også mulig å bruke søkefeltet for å finne flere ressurser.

• Hvordan kan det se ut?